Waarom hokjesdenken?
Niet alleen qua geloofsovertuiging of afkomst is er veel wij tegen zij, maar er lijkt ook steeds meer tweedeling tussen autistische mensen en neurotypische mensen te ontstaan. Aan de ene kant de neurotypische mensen die mensen met autisme als een groep wegzetten. Als ZE. ‘Ze’ die geen rekening houden met anderen, ‘ze’ waarmee niet samen te leven valt, ‘ze’ die egoïstisch zouden zijn, en zo nog wat meer minder leuke eigenschappen die blindelings op een hele groep mensen geplakt worden. Let wel, dit is NIET mijn eigen mening, want ik weet gelukkig beter, maar deze vooroordelen kom ik helaas wel tegen. Zo lees ik andersom ook dingen die mensen met autisme schrijven over niet-autistische mensen. Dat ‘ze’ niet eerlijk of oprecht zouden zijn, dat ‘ze’ hun best niet doen om de autistische naaste te begrijpen, dat ‘ze’ toneelspelen in contact, en ook hier geldt dat er nog veel meer negatiefs wordt verondersteld over de hele groep neurotypicals.