Waarom hokjesdenken?

Niet alleen qua geloofsovertuiging of afkomst is er veel wij tegen zij, maar er lijkt ook steeds meer tweedeling tussen autistische mensen en neurotypische mensen te ontstaan. Aan de ene kant de neurotypische mensen die mensen met autisme als een groep wegzetten. Als ZE. ‘Ze’ die geen rekening houden met anderen, ‘ze’ waarmee niet samen te leven valt, ‘ze’ die egoïstisch zouden zijn, en zo nog wat meer minder leuke eigenschappen die blindelings op een hele groep mensen geplakt worden. Let wel, dit is NIET mijn eigen mening, want ik weet gelukkig beter, maar deze vooroordelen kom ik helaas wel tegen. Zo lees ik andersom ook dingen die mensen met autisme schrijven over niet-autistische mensen. Dat ‘ze’ niet eerlijk of oprecht zouden zijn, dat ‘ze’ hun best niet doen om de autistische naaste te begrijpen, dat ‘ze’ toneelspelen in contact, en ook hier geldt dat er nog veel meer negatiefs wordt verondersteld over de hele groep neurotypicals.

Lees meer »

Ren weg zo hard je kan!

Nog steeds schrik ik ervan als ik dat advies tegenkom. Is het hebben van een partner met autisme zo vreselijk? Zo vreselijk om zonder blikken of blozen Run! te roepen? Kun je dat überhaupt zomaar roepen zonder mensen echt te kennen? Vaak slechts gebaseerd op een paar alinea's op internet en gehoord vanuit 1 kant? Kan dat? Mag dat? Het gebeurt, dus het kan, maar of het heel wenselijk is...

Lees meer »

Gaslighting? Of een kwestie van Stop zeggen?

Gaslighting, ik had er nog nooit van gehoord. Omdat ik op internet de link met autistische partners voorbij zag komen, werd ik nieuwsgierig en heb ik het opgezocht. Google leerde me ‘Gaslighting is een vorm van psychologische manipulatie, met als doel mensen zich mentaal totaal ontredderd te laten voelen en te laten twijfelen aan het eigen gezonde verstand’.

Lees meer »

Autisme en sociale interactie

Autisme en sociale interactie. Vaak wordt verondersteld dat dat niet samengaat. Ik deel hierbij een klein voorbeeld van vanmorgen, om te laten zien dat deze aanname niet altijd en niet voor iedereen opgaat.

Lees meer »

Autisme of narcisme?

Met enige regelmaat lees ik dat partners met autisme narcistisch zouden zijn. Ik schrik er altijd enorm van hoe makkelijk men ergens een label op plakt. Ik begrijp dat beide termen makkelijk door elkaar gehaald worden, maar dan wordt er voorbijgegaan aan een belangrijk verschil. In uiting lijken autisme en narcisme dan misschien wel op elkaar, maar de basis is zo heel anders.

Lees meer »